Frequently Asked Questions

Leveringstider

  • Leveringstid smykker på lager

    Leveringstiden på produkter som er på lager er cirka 5-10 hverdager, gyldig fra neste virkedag etter bestilling.

    Leveringstiden er opplyst under hvert enkelt produkt på vår hjemmeside.

    Vær oppmerksom på at siden vi sender fra et lager i Danmark, kan pakken først spores når den er ankommet Norge, og Bring/Posten mottar og skanner den, uansett om den sendes som brev til adressen eller pakken for henting.

    Skulle det oppstå forsinkelser eller andre problemer med din levering, vil du motta en e-mail fra CHANTI.

    Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

     

  • Leveringstid gifteringer

    Leveringstiden varierer etter hvilke gifteringer du bestiller.

    Gifteringer som skal produseres:
    Leveringstiden er ca. 5 uker, alt etter hvilke du kjøper. Leveringstiden er den samme om de bestilles med eller uten gravering.

    Gifteringer på lager:
    Leveringstiden er ca. 5-10 hverdager. Vi kan ikke gravere disse.

    Leveringstiden er opplyst under hvert enkelt produkt på vår hjemmeside, så det er viktig at du sjekker der før du bestiller.

    CHANTI kan aldri garantere levering til en bestemt dato, da det er ca. tider. Dette gjelder også dersom du ringer inn og spør. Det er derfor viktig at du bestiller i god tid hvis du skal bruke gifteringen/ringene til en bestemt dato.

    Du vil motta en e-mail den dagen gifteringene blir sendt.

    Skulle det oppstå forsinkelser eller andre problemer med din levering, vil du motta en e-mail fra CHANTI.

    Har du bestilt andre varer på samme ordre, sendes alle varene samlet når gifteringen/ringene er klare. Ønsker du at de andre varene skal sendes først er det best om du lager to forskjellige ordrer. 

  • Leveringstid navnesmykker

    Leveringstiden på alle navnesmykker fra CHANTI varierer er cirka 5 uker.

    Leveringstiden er opplyst under hvert enkelt produkt på vår hjemmeside, så det er viktig at du sjekker der før du bestiller.

    CHANTI kan aldri garantere levering til en bestemt dato, da det er ca. tider. Dette gjelder også dersom du ringer inn og spør. Det er derfor viktig at du bestiller i god tid hvis du skal bruke navnesmykket til en bestemt dato.

    CHANTI kan ikke opplyse om hvor langt et navnesmykke har kommet i prosessen. Du vil motta en e-mail den dagen navnesmykket blir sendt.

    Skulle det oppstå forsinkelser eller andre problemer med din levering, vil du motta en e-mail fra CHANTI.

    Har du bestilt andre varer på samme ordre, sendes alle varene samlet når navnesmykket er klart. Ønsker du at de andre varene skal sendes først er det best om du lager to forskjellige ordrer. Dette skyldes at CHANTI ikke kan dele opp en betaling.

  • Leveringstid dåpsgaver

    Dåpsgaver uten gravering: 
    Leveringstid er ca. 5-10 hverdager.

    Dåpsgaver med gravering:
    Leveringstid er ca. 4 uker

    Leveringstiden er opplyst under hvert enkelt produkt på vår hjemmeside, så det er viktig at du sjekker der før du bestiller.

    Skulle det oppstå forsinkelser eller andre problemer med din levering, vil du motta en e-mail fra CHANTI.

    Har du bestilt andre varer på samme ordre, sendes alle varene samlet når navnesmykket er klart. Ønsker du at de andre varene skal sendes først er det best om du lager to forskjellige ordrer. 

Forsendelse

  • Fraktomkostninger

    Brev 47 kr.

    Leveres til valgfritt Bring postkontor 98 kr.

  • Sporing av min ordre

    Når din ordre sendes herfra sender CHANTI en e-mail til deg om at ordren er sendt. 

    Der finnes sporingsnummer til både brev levert i postkassen og pakke levert til henting. Dette sendes i e-mailen du får tilsendt når ordren er sendt.

    Det er alltid CHANTIs ansvar at din pakke kommer frem. Mottar du ikke din pakke innen 15 hverdager, bes du kontakte info@chanti.no, så settes en sak i gang.

    Dog vil du alltid være sikker på å enten motta en ny pakke, eller pengene i retur etter du har underskrevet en tro og loveerklæring, og vi har undersøgt sagen med Posten/Bring.

    Vær oppmerksom på at siden vi sender fra et lager i Danmark, kan pakken først spores når den er ankommet Norge, og Bring/Posten mottar og skanner den, uansett om den sendes som brev til adressen eller pakken for henting.

  • Fraktmetode

    CHANTI sender alle brev og pakker med Bring eller Posten.

    Vi sender alle varer fra vårt lager i Danmark, derfor kan ikke Posten/Bring se pakken/brevet før de har mottatt og skannet den i Norge.

Bestilling

  • Avgi en ordre

    Ønsker du å handle hos CHANTI skal du gjennom noen få, korte trinn for å gjennomføre et kjøp.

    Finn den eller de varene du ønsker å kjøpe. Legg varen eller varene i handlekurven og gå deretter til kassen ved å trykke på handlekurven oppe i høyre hjørne.

    Tast inn navn, adresse og telefonnummer, samt e-mailadresse. Er du allerede opprettet som kunde, kan du taste inn din e-mailadresse og hente dine opplysninger automatisk.

    Velg deretter ønsket betalingsform.

    Sjekk til slutt at alle oplysninger er korrekte og klikk på "GÅ TIL BETALING"

    På www.chanti.no kan du kun bestille via hjemmesiden.

    Alle priser er inkl. moms, toll og andre avgifter.

    Selger er CHANTI NORGE (org.nr NO 992019417), c/o Responsservice

    Industriveien 9
    4879 Grimstad,

    info@chanti.no, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

    Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

  • Endring av ordre

    Ønsker du å endre noe på din ordre skal du så raskt som mulig sende en e-mail til info@chanti.no. 

    CHANTI behandler ordrer løpende, så hvis din ordre allerede har kommet videre i systemet er det dessverre ikke mulig å endre din ordre.

    Rekker du ikke å endre din ordre kan du alltid sende pakken i retur til CHANTI og benytte deg av din returrett.

     
  • Annullering av ordre

    Ønsker du å annullere din ordre skal du så raskt som mulig sende en e-mail til info@chanti.no. 

    CHANTI behandler ordrer løpende, så hvis din ordre allerede har kommet videre i systemet er det dessverre ikke mulig å annullere din ordre.

    Rekker du ikke å annullere din ordre kan du alltid sende pakken i retur til CHANTI og benytte deg av din returrett.

  • Produktsøk

    www.chanti.no har mange smykker å velge mellom. Dette har CHANTI løst med en meny, søkefiltre og et søkefelt.

    Velg først en kategori i menyen til venstre. Deretter kan du innskrenke ditt søk med søkefiltre, som du finner øverst på siden, like over smykkene.

    Du kan også enkelt bruke søkefeltet og komme direkte til det du søker.

    Kan du ikke finne det su søker etter, er du velkommen til å sende en e-mail til vår kundeservice på info@chanti.no. 

  • Opprettelse som kunde

    Ønsker du å bli opprettet som kunde hos CHANTI skal du klikke på "Logg på" - "Opprett konto" og taste inn dine opplysninger.
    Vær omhyggelig med å taste inn alle opplysninger korrekt. Angivelsen av navn, gate og husnummer skal være utvetydig og komplett.

    Navn:
    Husk å skrive både fornavn og etternavn.
    Det er viktig at navnet på ordren og navnet på døren/postkassen er det samme.
    Hvis navnet ikke står på døren/postkassen skal du skrive C/O det navnet som står på postkassen/døren.
    Hvis leveringsadressen er til et firma, må du huske å angi ATT: Navnet på vedkommende som skal motta smykkene.

    Gate:
    Husk å skrive hele gatenavnet.

    Husnummer:
    Husk å skrive husnummeret tydelig - evt. A,B,C ....

    Etasje:
    Husk å skrive etasje - TV/MF/TH - evt. leilighetsnummer/dørnummer.

    Telefonnummer:
    Husk å skrive et telefonnummer, samt evt. mobilnummer som er i bruk. Selv om CHANTI primært kommuniserer via e-post, kan det i noen tilfeller bli nødvendig å kontakte deg pr. telefon. Dette kan for eksempel være dersom du ikke har svart på e-post vi har sendt til deg eller hvis vi trenger et raskt svar for å kunne behandle ordren din så hurtig som mulig.
                       
    E-postadresse:
    Husk å sjekke om e-postadressen din er tastet riktig inn. Det må være en e-postadresse som oppdateres og sjekkes jevnlig.I motsatt fall mottar du ingen ordrebekreftelse pr. e-post. Dersom du har glemt ditt brukernavn og passord, kan du ikke få det tilsendt. CHANTI kan ikke kontakte deg dersom det er endringer i din ordre.

  • Handlekurv

    I handlekurven kan du raskt sjekke hva du har valgt, totalbeløp og fraktpris. Ønsker du å endre antall, skal du bare justere på det lille pluss- og minustegnet til venstre for prisen på varen.

    Det kan skje at en vare blir utsolgt mens den ligger i din handlekurv. CHANTI kontakter deg via e-mail hvis dette skulle skje.

    CHANTI kan dessverre ikke reservere varer som du har lagt i din handlekurv.

    Klikk på "Lukk handlekurv" for å fortsette å legge varer i handlekurven.

    Klikk på "Fortsett til kassen" for å komme til betalingssiden.

  • Ordrebekreftelse

    Når du har gjennomført en ordre hos CHANTI, vil du motta en ordrebekreftelse på den oppgitte e-mail.
    Har du ikke mottatt en ordrebekreftelse skal du sjekke ditt SPAM-filter/uønsket e-mails, da de ofte lander der.

    Har du stadig ikke mottatt den skal du sjekke om du har oppgitt korrekt e-mailadresse under dine brukerdata under "Logg på". Er e-mailadressen feil skal du skrive en mail til info@chanti.no, så vi kan få sendt en ny ordrebekreftelse til deg.

    Det følger også en fysisk ordrebekreftelse med i selve pakken du mottar.

  • Innpakning

    Vi sender alltid smykkene i et lite smykkeskrin som matcher smykket og fraktmetoden.

    For bestillinger under NOK 416 må du belaste NOK 9 per ordre. boks, på grunn av økende kostnader til emballasje, transport, toll og frakt.

    Kjøper du flere smykker i samme bestilling, vil det være mulig å kjøpe ekstra esker etter behov, f.eks. hvis smykket skal gis i gave, så har du en fin gaveeske å presentere smykket i.

    Bestillinger på over 416 NOK får en gratis gaveeske, og igjen vil du kunne kjøpe ekstra esker dersom det er flere smykker på bestillinger.

    På dyrere bestillinger er smykkeskrin automatisk inkludert. Trenger du et visst antall bokser til din bestilling, f.eks. ved bestillinger med flere smykker hvor noen av dem skal gis i gave, kan du alltids skrive til oss på e-post info@chanti.no og spørre om muligheten for ekstra esker. Vi kan imidlertid ikke alltid garantere at vi kan oppfylle ditt ønske.

  • Diamantsertifikat

    Når du kjøper diamantsmykker fra CHANTI følger det alltid med et diamantsertifikat som fungerer som bevis på diamantens kvalitet og at det er konfliktfrie diamanter.

    Vi bruker vårt eget diamantsertifikat for mindre diamanter typisk opp til 0,50 ct. For store diamanter og etter behov kan vi også levere diamantsertifikat fra f.eks GIA, dette medfører dog ekstra kostnader som betales av kunden. Du er alltid velkommen til å kontakte vår kundeservice på info@chanti.no for å finne ut prisen på dette.

    Diamantsertifikatet har et bilde av smykket, og det oppgir antall steiner, sliping/form, diamantfarge, diamantklarhet og karatvekt. I tillegg er det oppgitt type smykke, materiale (vanligvis 8, 9 eller 14 karat hvitt eller vanlig gull)

    Dersom det er andre typer stein på smykket, gis det også informasjon om disse, i den grad vi har denne informasjonen fra produsenten.

    Sertifikater er ikke inkludert for smykker uten diamanter, heller ikke for andre typer stein.

Retur

  • 30 dagers returrett

    Er du ikke fornøyd med en vare, har du mulighet til å returnere den og få pengene tilbaket.

    Du har 30 dagers full angrerett fra den dagen du mottar din bestilling med mindre annet er opplyst under produktinformasjonen.

    Vær oppmerksom på at vi kun tar imot ubrukte varer.
    Definisjonen på å prøve et smykke er å ta det på og RASKT av igjen.

    Ved returnering skal du bruke følgende adresse:
    CHANTI NORGE
    c/o Responsservice
    Industriveien 9
    4879 Grimstad

    Att: Retur

    Retur skal skje med Posten eller Bring, og skal sendes direkte til returadressen (bruk ikke levering til henting)

    Det er ikke mulig å levere smykker personlig, da vi ikke har noen butikk.

    Kunden må selv betale returporto.

    Postboksen tømmes en gang per uke og returnering sendes til vores lager i København, hvor de blir behandlet. Du må derfor regne med en lengre behandlingstid.

    Vi behandler saken innen 7 virkedager fra vi mottar returpakken i Danmark. Du vil motta en bekreftelse på e-post når vi behandler saken.

    Pakk varene godt inn, så vi mottar de i uskadd tilstand. Det er ditt ansvar at pakken kommer frem til CHANTI. VI FORESLÅR AT DU SENDER SOM PAKKE MED SPORING HVIS VAREN HAR EN HØI VÆRDI.

    Du kan lese mer her: https://www.chanti.no/i-bytte_retur

     

     
  • Varer uten returrett

    Følgende produkter er det ikke returrett på:

    Spesialproduserte gifteringer, med eller uten gravering, med en leveringstid på cirka 5 uker.

    Dåpsartikler med gravering.

    Navnesmykker.

    Produkter som ikke er i vårt normale sortiment.

    Diamantringer som er bestilt utenfor våre standardstørrelser 48-62

  • Forlenget returrett

    Ønsker du å forlenge returretten, så de 30 dagene gjelder for en bestemt dato, skal du sende en e-mail til info@chanti.no med ordrenummer og hvilken dato de 30 dagene skal gjelde fra. Du mottar da en e-mail som du skal lagre og sende med en eventuell retur.

  • Returrett

    Er du ikke fornøyd med en vare, har du mulighet til å returnere den og få pengene tilbake.

    Du har 30 dagers full angrerett fra den dagen du mottar din bestilling med mindre annet er opplyst under produktinformasjonen.

    Vær oppmerksom på at vi kun tar imot ubrukte varer.
    Definisjonen på å prøve et smykke er å ta det på og RASKT av igjen.

    Ved returnering skal du bruke følgende adresse:

    CHANTI NORGE
    c/o Responsservice
    Industriveien 9
    4879 Grimstad

    Att: Retur

    Kunden må selv betale returporto.

    Postboksen tømmes en gang per uke og returnering sendes til København, hvor de blir behandlet. Du må derfor regne med en lengre behandlingstid.

    Vi behandler saken innen 7 virkedager fra vi mottar returpakken i Danmark. Du vil motta en bekreftelse på e-post når vi behandler saken.

    Pakk varene godt inn, så vi mottar de i uskadd tilstand. Det er ditt ansvar at pakken kommer frem til CHANTI. Vi foreslår at du sender med trackingnummer hvis varen har en høy verdi.

    Du kan lese mer her: https://www.chanti.no/i-bytte_retur

  • Bytte

    På grunn av økende kostnader i frakt og saksbehandling ved returnering er det ikke mulig å bytte.

    Skal du bruge en annen ringstørrelse, en annen lengde, eller en helt annen vare, må du derfor returnere varen/varene og få pengene tilbake, for så å bestille på nytt på ny bestilling.

     

    Du har 30 dagers full angrerett fra den dagen du mottar din bestilling med mindre annet er opplyst under produktinformasjonen.

    Vær oppmerksom på at vi kun tager retur ubrukte varer.
    Definisjonen på å prøve et smykke er å ta det på og RASKT av igjen.

    Ved returnering skal du bruke følgende adresse:
    CHANTI NORGE
    c/o Responsservice
    Industriveien 9
    4879 Grimstad

    Att: Retur

    Kunden må selv betale returporto.

    Postboksen tømmes en gang per uke og returnering sendes til København, hvor de blir behandlet.

    Du må derfor regne med en lengre behandlingstid.

    Pakk varene godt inn, så vi mottar de i uskadd tilstand. Det er ditt ansvar at pakken kommer frem til CHANTI. Vi foreslår at du sender med trackingnummer hvis varen har en høy verdi.

    Du kan lese mer her https://www.chanti.no/i-bytte_retur

  • Reklamasjon

    Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
    Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

    Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

    Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

    Retting eller omlevering
    Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

    Prisavslag
    Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

    Heving
    Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

    Produktgarantien dekker ikke vanlig slitasje og skader som du selv påfører varen.

    Ønsker du å reklamere på en vare, skal den sendes til CHANTI.
    CHANTI trenger ordrenummer og en kort beskrivelse av hva som har skjedd med varen.

    CHANTI reparerer varen, dersom dette er mulig. Hvis ikke mottar du en ny vare.

    CHANTI vurderer hver enkel reklamasjon individuelt.

    Ved returnering skal du bruke følgende adresse:

    Chanti Norge
    c/o Responsservice
    Industriveien 9
    4879 Grimsta

    Att: Reklamasjon

    Pakk varen godt inn, så det ikke oppstår ytterligere skade. Det er ditt ansvar at pakken kommer frem til CHANTI. Vi foreslår at du sender med trackingnummer hvis varen har en høy verdi.

    Postboksen tømmes en gang per uke og returnering sendes til København, hvor de blir behandlet.

    Du må derfor regne med en lengre behandlingstid.

    Du vil motta en e-mail fra CHANTI når din reklamasjon er mottatt.

    Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

    Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

  • Refundering

    VISA:
    CHANTI refunderer til det kortet du brukte ved kjøpet og oppfordrer PBS til refundering innen 7 arbeidsdager.

    MasterCard eller annet kredittkort:
    CHANTI refunderer til det kortet du brukte ved kjøpet. Du skal være oppmerksom på at det kan gå opp til 28 bankdager før refunderingen kan sees på kontoen.
    Ønsker du mer informasjon om dette skal du kontakte din bank eller lese avtalen du undertegnet da du opprettet kredittkortet.

    Klarna:
    Har du ikke betalt fakturaen enda, annulleres den i Klarna-systemet.
    Har du betalt fakturaen, refunderes pengene i Klarna-systemet. Du vil altså få refunderingen fra Klarna, IKKE fra CHANTI.

  • Brukte smykker

    Brukte smykker kan ikke returneres. Det er tillatt å prøve smykket.
    Definisjonen på å prøve et smykke er å ta det på og RASKT av igjen.

    Dersom smykket bæres i lengre tid, bruker du smykket, og det kan ses på smykket. Retursmykker sjekkes like grundig som smykker som sendes i nye ordrer. Vi kan derfor straks se om smykket er brukt.

    Har varen vært brukt og CHANTI derfor ikke kan behandle din retur, vil du motta en e-mail.

  • Personlig levering

    Personlig levering/henting er dessverre ikke mulig, da vi ikke har noen besøksadresse.

Gifteringer

  • Store størrelser

    Hvis du kjøper gifteringer i veldig store størrelser, skal du være oppmerksom på, at det kan komme ekstra beregning for ekstra gull, da våre priser er beregnet ut fra str. 56 for en damering og str. 62 for en herrering. Men du vil alltid bli informert om dette før du bestemmer deg for å kjøpe ringene, slik at du har mulighet til å annullere din bestilling.

  • Returrett

    Det er ingen returrett på spesialproduserte forlovelses- / gifteringer.

    Spesialproduserte gifteringer har en leveringstid på ca. 5 uker og de produseres for hver bestilling. De kan derfor ikke returneres, uansett om de er gravert eller ikke gravert, fra den endelige ringen/ringene settes i produksjon hos leverandøren.

    Forlovelses- / gifteringer som vi lagerfører kan kun returneres dersom de ikke er gravert andre steder.

    Velger du å få ringene gravert andre steder, f.eks. med gullsmed må du godta at det ikke er returrett.

  • Gravering

    Ønsker dere å gravere deres gifteringer skal dette bestilles sammen med gifteringerne.

    Vi kan kun gravere i gifteringene, som vises med mulighet for gravering, under ringene. Velg ønsket skrifttype, og skriv deretter inn ønsket tekst.

     

    Legg deretter i handlekurven sammen med gifteringene og betal alt samlet.

    Trenger du ytterligere råd og veiledning? Kontakt kundeservice ved å sende en e-mail til info@chanti.no. 

Smykkerpleie

  • Smykkepleie

    Smykker bør brukes med omhu - då blir de längre.

    Du må alltid ta av smykker, når:

    - Du tar klær på og av
    - spille sport
    - vaske opp
    - vaske hender
    - rydde opp
    - gjør hardt fysisk arbeid
    - for kjøkkenarbeid
    - ligger i svømmebassenget
    - gå til dusjen
    - før du går og legger deg om kvelden

    Det er også viktig, at smykker IKKE kommer i kontakt med:

    - kremer
    - såpe
    - kjemikalier
    - parfyme
    - og lignende.

    Såpe og kremer kan deponeres under steinene, og dermed påvirke steinets glans før smykkene blir rengjort igjen.

    Du glir mindre på smykkene dine ved å følge ovennevnte råd. Overflatebehandling vil også vare lenger.

    Smykker med diamanter og edle steiner kan lett få støt uten å oppdage det. Edelstene, for eksempel opaler og smaragder, kan enkelt sprekke med alvorlig innvirkning og påvirkning. Derfor er det viktig å ta av smykker av for ex hardt fysisk arbeid. Hvis smykker sett, som holder steinene, er skadet, kan steinenene gå tapt.

    Overflaten av forgylte og rhodaniserte smykker er ikke et permanent belegg. Det vil derfor reduseres over tid, noe som gir et karakteristisk patinert utseende.

    Holdbarheten på overflaten varierer i henhold til individets PH-verdi, hvordan smykker brukes og lagres når de ikke er i bruk.

    Medisinering kan også føre til at overflaten av smykkene skal bære raskere.

    Perler har den spesielle egenskapen at de blir vakrere, jo mer de blir brukt. Kontakten med huden beholder livet og skinner.

    Men hvitt gull smykker bør rhodineres med jevne mellomrom hvis du vil opprettholde den hvite fargen. Det avhenger selvfølgelig av bruk og toleranse.

    Både sølv, gull og forgylte / sølvbelagte materialer vil uunngåelig bli litt mørkere over tid. De kan lett re-belegges med en spesiell impregnert smykker klut eller bare en myk klut.

     

    Rengjøring av smykker

    Smykker bør rengjøres regelmessig, spesielt hvis de brukes daglig.

    Du kan veldig godt rengjøre smykker med en ultralydrenser. smykker er ikke slitt av rengjøringen, og selv de minst utilgjengelige kroker i juvelen slippes ut for fett og smuss.

    Ultralydrensere skal IKKE brukes på oljebehandlede eller porøse edelstener, for eksempel:

    - perler
    - opaler
    - coral
    - smaragder
    - turkis
    - tiger klippen
    - lapis lazuli

    Hvis du ikke har en ultralydrens, kan du lage din egen hjemmelagde mild såpeoppløsning og rense smykker:

    1. legg juvelene i en blanding av lunkent vann og vanlig oppvaskmiddel - som over natten
    2. rengjør om nødvendig smykket med en myk tannbørste
    3. klandre i kaldt vann
    4. tørk smykker med en klut
    5. bruk en smykkerpusseklut, hvis smykkene skal skinne igjen

    Du må huske å rense smykker med diamanter og edelstener på baksiden. Hvis det er skitt og smuss på baksiden av steinene, vil glansen bli betydelig redusert.

    Forgylt og rhodinerte smykker har en tynn overflate av gull eller rhodinering. Overflaten er lett slitt hvis du ofte rengjør smykker. Disse smykker bør behandles ekstra forsiktig og bare tørkes med en klut. Bruk IKKE polert med slipemidler, da det kan fjerne overflaten under noen få polere.

    Sølv smykker kan oksidere og syren fra svette og visse typer medisiner og i varme perioder gjør smykkene svarte. Derfor rengjør smykkene regelmessig og poler med en myk klut.

    Diamanter absorberer fett og smuss. Derfor bør de rengjøres regelmessig dersom lyset skal brytes optimalt i steinen.

     

    Lagring av smykker

    Alle sølvsmykker og forgylte smykker skal lagres i en liten forseglet plastpose eller i en plexiglasbeholder på et tørt sted. Når både sølv og forgylt sølv er i kontakt med luft / fuktighet, oksygerer de seg (blir mørkere). Alle gullbelagte sølv smykker anløper, da dette er en naturlig uunngåelig prosess.

    Hold alltid smykker separert, slik at de ikke skraper hverandre.

Bytteserien

  • Bytteserien

    Hvilke smykker kan byttes?
    Du kan kun bytte smykker fra bytteseriene. Byttet er kun gjeldende når du bytter til et dyrere smykke.
    Du kan kun kjøpe de bytter som er symbolisert ved bilde av en uinfattet diamant. 

    Diamantkvalitet:
    Solitairesmykker med diamantkvaliteten Wesselton/SI og Topwesselton/VS.
    Allianseringer med diamantkvaliteten Wesselton/SI.

    Kan jeg velge en annen modell eller annen gullfarge?
    Når du bytter er du ikke begrenset til den modellen du opprinnelig har valgt, men kan bytte på tvers av modellene.

    Hvor mye koster det?
    Bytteprisen er symbolisert ved bildet av en uinfattet diamant.
    Du betaler kun den aktuelle prisdifferansen mellom det nye og det gamle smykket.

    Hvordan bytter jeg?
    Velg det byttet du ønsker.
    Hvis du ønsker å bytte en ring skal du velge den ønskede ringstørrelse i ringstørrelsefeltet.
    Tast inn den ønskede gullfarge – vanlig gull eller hvitt gull.
    Tast inne ordrenummeret for det gamle smykket.
    Pakk det gamle smykket godt inn og vedlegg både gammelt og nytt ordrenummer.

    Send smykket raskest mulig til:
    CHANTI NORGE
    c/o Responsservice
    Industriveien 9
    4879 Grimstad
    Att: Retur

    Vi bytter når vi har mottatt det gamle smykket fra deg.
    Er det nye smykket på lager vil det bli sendt i løpet av 5-8 hverdager.
    Er det nye smykket ikke på lager er leveringstiden 6-8 uker.

    Trenger du ytterligere råd og veiledning? Kontakt kundeservice på e-mail til info@chanti.no

Betaling

  • Betalingsmuligheter

    Kredittkort:
    VISA
    MasterCard
    VISA Electron
    Maestro

    CHANTI benytter Reepay som betalingsgateway til bankkort og kredittkort. Reepay er SSL-kryptert.

    Andre betalingsmuligheter:
    Klarna
    Vipps

    Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

    Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

    Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

    Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

  • Sikkerhet

    CHANTI er veldig oppmerksomme på mistenkelig bruk av kredittkort eller faktura (Klarna). Ser en ordre mistenkelig ut, sjekkes adresse og IP adresse, og det tas kontakt med kunden for å igangsette en dialog. Dette er med på å sikre at personen i den andre enden er oppriktig. Alle mistenkelige ordrer som ikke stemmer overens med vår sikkerhetssjekk annulleres.

    Ved gjennomføring av en handel med kortbetaling vil det på betalingen være anført IP-nr, samt dato/tid. Dette gjøres for at CHANTI A/S skal kunne sikre deg som virksomhet, såfremt det skulle skje en betaling med et stjålet bankkort.

    Skulle det skje at det er kjøpt noe hos www.chanti.no med ditt kort, som du ikke kjenner til, skal du alltid kontakte banken din.

  • Betalingsgateway

    CHANTI benytter Reepay som betalingsgateway til bankkort og kredittkort. Reepay er SSL-kryptert.

  • Klarna - Faktura Betaling

    Klarna faktura - betal først 14 dager etter mottak av bestillingen.

    - Få alltid varene dine før du betaler
    - Alltid 14 dager betalingstid
    - Du trenger aldri å gi ut kortinformasjon
    - Last ned fakturaene dine fra klarna.no
    - Mulighet for delvis betaling, vennligst kontakt Klarna for ytterligere informasjon

    Hvis Klarna brukes som betaling på www.chanti.no, koster det en KLARNA avgift på 81 kr. Denne avgiften belastes KLARNA, selv om du returnerer hele bestillingen.

    For mer informasjon, vennligst kontakt Klarna kundeservice.

Medier

  • Brosjyrer

    Last ned gratis brosjyrer på følgende linker: 

    Forlovelses- og gifteringer: KLIKK HER

    CHANTI brosjyre: KLIKK HER

  • Sosiale medier

    Følg CHANTI på sosiale medier og se nyheter og delta i konkurranser.

    Facebook: Følg oss her - Brukernavn: CHANTI

    Instagram: Følg oss her - Brukernavn: chantijewellery
    Bruk gjerne hashtags: #chanti #chantijewellery #chantipicofthemonth

    Twitter: Følg oss her Brukernavn: chantijewellery
    Bruk gjerne hashtags: #chanti #chantijewellery #chantipicofthemonth

    Pinterest: Følg oss her - Brukernavn: chantijewelry

  • Artikler

    DR1 Rabatten i 2006SE VIDEO HER

    www.computerworls.dk i 2007LES ARTIKKEL HER

    Erhvervsbladet i 2010LES ARTIKKEL HER

  • Priser

    Ivækstprisen 2010 - CHANTI vinner i kategorien "Årets vækseventyrer".

    E-handelsprisen 2012 - CHANTI nominert i kategorien "Cross border".

    Gazellevirksomhed 2014 - CHANTI ble kåret til Gazellevirksomhed.

Close